# Metadata * **Course ID**: 69 - **Provider**: WHM/FMF (Stiftung zur Förderung der Weiterbildung in Hausarztmedizin/Fondation pour la Promotion de la Formation en Médecine Famille) - **Contact Information**: - info(at)whm-fmf.ch - **URL**: - German: [Einführungskurs für Lehrpraktiker:innen – Stiftung WHM](https://whm-fmf.ch/de/einfuehrungskurs-fuer-lehrpraktikerinnen/) - French: [Cours d’introduction pour les maîtres de stage – Stiftung WHM](https://whm-fmf.ch/fr/einfuehrungskurs-fuer-lehrpraktikerinnen/) - **Location**: on-site - **Duration**: 2 days - **Language**: German / French - **Costs**: - - CHF 550.- for AIM (Allgemeine Innere Medizin/Médecine interne générale) Physicians or KJM (Kinder- und Jugendmedizin/Pédiatrie) Physicians - CHF 700.- for physicians from other specialisations - **Certification**: n/a - **Accreditation**: SIWF/ISFM-approved (11 Credits) # Course Description (translated via DeepL) ## Course objectives **1) Knowledge and practice of medical didactic principles in the context of practice assistance** - Knowledge of the supervision levels - Definition of learning objectives (learning agreement) - Application of medical knowledge in the reality of everyday GP practice - Ability to provide adequate, constructive feedback and use the instruments of "workplace-based assessment" (Mini-CEX and DOPS) for the validation of practice assistance **2) Establishing a collegial relationship with the assistant doctor, which enables mutual enrichment and a qualitative improvement in patient care** - Clarification of roles and expectations - Ability to give or receive a formative evaluation - Participation in the promotion of junior staff - Take the opportunity to discuss issues of values and ethics thanks to the presence of young colleagues in the practice **3) Ability to realize teaching and medical treatment in the triangular relationship between teaching physician, resident and patient** - Sensitization regarding the challenges and the different needs of those involved - Trying out different strategies for dealing with the different needs **4) Ability to convey teaching content in the area of knowledge and skills, but also attitudes and values** - Awareness of one's own role model - Ability to teach how the individual reality of the patient can be incorporated into science-based medical treatment - Willingness to give the resident sufficient space to develop their own medical attitude and relationship skills **5) Ability to organize a practice assistant** - Overview of the programs - Organization of a practice assistantship with the involvement of the practice team ## Keywords * [[Clinical Supervision]] * [[Development of Learning Goals and Objectives]] * [[Workplace-based Assessment]] * [[Learner-centered Education (incl. Trainees in Difficulties)]] ## Target Audience Specialists in general internal medicine and pediatrics and adolescent medicine who meet the criteria for recognition by the [SIWF](https://www.fmh.ch/siwf/siwf/weiterbildungsstaetten/anerkennung-arztpraxen.cfm). ----- # Original Course Description (German and French) ## Kursziele      **1) Kenntnis und Praxis der medizin-didaktischen Grundlagen im Rahmen der Praxisassistenz** - Kenntnis der Supervisionsstufen - Definition von Lernzielen (Lernvereinbarung) - Anwendung medizinischen Wissens in der Realität des hausärztlichen Praxisalltags - Fähigkeit zum adäquaten, konstruktiven Feedback und Einsatz der Instrumente des „Arbeitsplatz-basierten Assessments“ (Mini-CEX und DOPS) für die Validierung der Praxisassistenz **2) Aufbau einer kollegialen Beziehung mit der Assistenzärzt:in, die eine gegenseitige Bereicherung und eine qualitative Verbesserung der Patientenbetreuung ermöglicht** - Klärung der Rollen und Erwartungen - Fähigkeit, eine formative Evaluation abzugeben oder zu erhalten - Teilnahme an der Nachwuchsförderung - Die Gelegenheit wahrnehmen, dank der Präsenz junger Kolleg:innen in der Praxis Fragen über Werte und Ethik zu diskutieren **3) Fähigkeit, in der Dreiecksbeziehung von Lehrärzt:in, Assistenzärzt:in und Patient:in Lehre und medizinische Behandlung zu verwirklichen** - Sensibilisierung betreffend die Herausforderungen und den unterschiedlichen Bedürfnissen der Beteiligten - Erproben verschiedener Strategien im Umgang mit den unterschiedlichen Bedürfnissen **4) Fähigkeit, Lehrinhalte im Bereich von Wissen und Fähigkeiten, aber auch Haltungen und Werte übermitteln zu können** - Bewusstsein betreffend des eigenen Rollenmodells - Fähigkeit zu lehren, wie die individuelle Realität des Patienten in eine wissenschaftsbasierte medizinische Behandlung einbezogen werden kann - Bereitschaft, der Assistenzärzt:in genügend Raum zu geben zur Entwicklung ihrer eigenen ärztlichen Haltung und ihrer Beziehungsfähigkeit **5) Fähigkeit, eine Praxisassistenz zu organisieren** - Überblick über die Programme - Organisation einer Praxisassistenz unter Einbezug des Praxisteams ## Objectifs du cours **1) Connaître et pratiquer les bases de la pédagogie médicale appliquées dans le contexte de l’assistanat au cabinet médical** - connaître les niveaux de supervision - savoir définir des objectifs de formation (convention de formation) - appliquer les connaissances médicales au quotidien dans le cabinet de médecine de famille - savoir donner un feed-back approprié et constructif et utiliser les outils d’évaluation en milieu de travail (Mini-CEX et DOPS) pour valider une période de formation postgraduée **2) Établir avec le ou la médecin-assistant-e une relation de partenariat permettant un enrichissement mutuel et une amélioration de la qualité de la prise en charge des patients** - clarifier le rôle et les attentes du ou de la médecin-assistant-e et du ou de la maître de stage - savoir donner et recevoir une évaluation formative et en connaître les principes - participer à la formation de la relève - profiter de la présence d’un pair au cabinet pour aborder des questions de valeurs et d’éthique **3) Savoir mettre en œuvre l’enseignement et le traitement médical dans le contexte de la relation triangulaire entre maître de stage, médecin-assistant-e et patient** - être sensibilisé aux enjeux et aux différents besoins des personnes impliquées - expérimenter différentes stratégies pour gérer les différents besoins **4) Savoir transmettre des compétences dans les domaines tant du savoir/savoir-faire que des attitudes et des valeurs** - être conscient et attentif au modèle de rôle - savoir enseigner l’intégration du contexte du patient dans la prise en charge médicale fondée sur des principes scientifiques - savoir offrir au ou à la médecin-assistant-e un espace pour développer ses compétences relationnelles et ses valeurs **5) Savoir organiser l’assistanat au cabinet médical** - disposer d’un aperçu des programmes - organiser l’assistanat au cabinet médical en impliquant l’équipe du cabinet médical ## Target Audience Fachärzt:innen Allgemeine Innere Medizin sowie Kinder- und Jugendmedizin, welche die Kriterien zur Anerkennung durch das [SIWF](https://www.fmh.ch/siwf/siwf/weiterbildungsstaetten/anerkennung-arztpraxen.cfm) erfüllen. Spécialistes en médecine interne générale et en pédiatrie qui remplissent les critères de reconnaissance de la [FMH](https://www.siwf.ch/fr/etablissements/reconnaissance-cabinets.cfm). ----- Last updated: 19.03.2024