# Metadata
* **Course ID**: 69
- **Provider**: WHM/FMF (Stiftung zur Förderung der Weiterbildung in Hausarztmedizin/Fondation pour la Promotion de la Formation en Médecine Famille)
- **Contact Information**:
- info(at)whm-fmf.ch
- **URL**:
- German: [Einführungskurs für Lehrpraktiker:innen – Stiftung WHM](https://whm-fmf.ch/de/einfuehrungskurs-fuer-lehrpraktikerinnen/)
- French: [Cours d’introduction pour les maîtres de stage – Stiftung WHM](https://whm-fmf.ch/fr/einfuehrungskurs-fuer-lehrpraktikerinnen/)
- **Location**: on-site
- **Duration**: 2 days
- **Language**: German / French
- **Costs**:
- - CHF 550.- for AIM (Allgemeine Innere Medizin/Médecine interne générale) Physicians or KJM (Kinder- und Jugendmedizin/Pédiatrie) Physicians
- CHF 700.- for physicians from other specialisations
- **Certification**: n/a
- **Accreditation**: SIWF/ISFM-approved (11 Credits)
# Course Description (translated via DeepL)
## Course objectives
**1) Knowledge and practice of medical didactic principles in the context of practice assistance**
- Knowledge of the supervision levels
- Definition of learning objectives (learning agreement)
- Application of medical knowledge in the reality of everyday GP practice
- Ability to provide adequate, constructive feedback and use the instruments of "workplace-based assessment" (Mini-CEX and DOPS) for the validation of practice assistance
**2) Establishing a collegial relationship with the assistant doctor,
which enables mutual enrichment and a qualitative improvement in patient care**
- Clarification of roles and expectations
- Ability to give or receive a formative evaluation
- Participation in the promotion of junior staff
- Take the opportunity to discuss issues of values and ethics thanks to the presence of young colleagues in the practice
**3) Ability to realize teaching and medical treatment in the triangular relationship between teaching physician, resident and patient**
- Sensitization regarding the challenges and the different needs of those involved
- Trying out different strategies for dealing with the different needs
**4) Ability to convey teaching content in the area of knowledge and skills,
but also attitudes and values**
- Awareness of one's own role model
- Ability to teach how the individual reality of the patient can be incorporated into science-based medical treatment
- Willingness to give the resident sufficient space to develop their own medical attitude and relationship skills
**5) Ability to organize a practice assistant**
- Overview of the programs
- Organization of a practice assistantship with the involvement of the practice team
## Keywords
* [[Clinical Supervision]]
* [[Development of Learning Goals and Objectives]]
* [[Workplace-based Assessment]]
* [[Learner-centered Education (incl. Trainees in Difficulties)]]
## Target Audience
Specialists in general internal medicine and pediatrics and adolescent medicine who meet the criteria for recognition by the [SIWF](https://www.fmh.ch/siwf/siwf/weiterbildungsstaetten/anerkennung-arztpraxen.cfm).
-----
# Original Course Description (German and French)
## Kursziele
**1) Kenntnis und Praxis der medizin-didaktischen Grundlagen im Rahmen der Praxisassistenz**
- Kenntnis der Supervisionsstufen
- Definition von Lernzielen (Lernvereinbarung)
- Anwendung medizinischen Wissens in der Realität des hausärztlichen Praxisalltags
- Fähigkeit zum adäquaten, konstruktiven Feedback und Einsatz der Instrumente des „Arbeitsplatz-basierten Assessments“ (Mini-CEX und DOPS) für die Validierung der Praxisassistenz
**2) Aufbau einer kollegialen Beziehung mit der Assistenzärzt:in,
die eine gegenseitige Bereicherung und eine qualitative Verbesserung der Patientenbetreuung ermöglicht**
- Klärung der Rollen und Erwartungen
- Fähigkeit, eine formative Evaluation abzugeben oder zu erhalten
- Teilnahme an der Nachwuchsförderung
- Die Gelegenheit wahrnehmen, dank der Präsenz junger Kolleg:innen in der Praxis Fragen über Werte und Ethik zu diskutieren
**3) Fähigkeit, in der Dreiecksbeziehung von Lehrärzt:in, Assistenzärzt:in und Patient:in Lehre und medizinische Behandlung zu verwirklichen**
- Sensibilisierung betreffend die Herausforderungen und den unterschiedlichen Bedürfnissen der Beteiligten
- Erproben verschiedener Strategien im Umgang mit den unterschiedlichen Bedürfnissen
**4) Fähigkeit, Lehrinhalte im Bereich von Wissen und Fähigkeiten,
aber auch Haltungen und Werte übermitteln zu können**
- Bewusstsein betreffend des eigenen Rollenmodells
- Fähigkeit zu lehren, wie die individuelle Realität des Patienten in eine wissenschaftsbasierte medizinische Behandlung einbezogen werden kann
- Bereitschaft, der Assistenzärzt:in genügend Raum zu geben zur Entwicklung ihrer eigenen ärztlichen Haltung und ihrer Beziehungsfähigkeit
**5) Fähigkeit, eine Praxisassistenz zu organisieren**
- Überblick über die Programme
- Organisation einer Praxisassistenz unter Einbezug des Praxisteams
## Objectifs du cours
**1) Connaître et pratiquer les bases de la pédagogie médicale appliquées dans le contexte de l’assistanat au cabinet médical**
- connaître les niveaux de supervision
- savoir définir des objectifs de formation (convention de formation)
- appliquer les connaissances médicales au quotidien dans le cabinet de médecine de famille
- savoir donner un feed-back approprié et constructif et utiliser les outils d’évaluation en milieu de travail (Mini-CEX et DOPS) pour valider une période de formation postgraduée
**2) Établir avec le ou la médecin-assistant-e une relation de partenariat permettant un enrichissement mutuel et une amélioration de la qualité de la prise en charge des patients**
- clarifier le rôle et les attentes du ou de la médecin-assistant-e et du ou de la maître de stage
- savoir donner et recevoir une évaluation formative et en connaître les principes
- participer à la formation de la relève
- profiter de la présence d’un pair au cabinet pour aborder des questions de valeurs et d’éthique
**3) Savoir mettre en œuvre l’enseignement et le traitement médical dans le contexte de la relation triangulaire entre maître de stage, médecin-assistant-e et patient**
- être sensibilisé aux enjeux et aux différents besoins des personnes impliquées
- expérimenter différentes stratégies pour gérer les différents besoins
**4) Savoir transmettre des compétences dans les domaines tant du savoir/savoir-faire que des attitudes et des valeurs**
- être conscient et attentif au modèle de rôle
- savoir enseigner l’intégration du contexte du patient dans la prise en charge médicale fondée sur des principes scientifiques
- savoir offrir au ou à la médecin-assistant-e un espace pour développer ses compétences relationnelles et ses valeurs
**5) Savoir organiser l’assistanat au cabinet médical**
- disposer d’un aperçu des programmes
- organiser l’assistanat au cabinet médical en impliquant l’équipe du cabinet médical
## Target Audience
Fachärzt:innen Allgemeine Innere Medizin sowie Kinder- und Jugendmedizin, welche die Kriterien zur Anerkennung durch das [SIWF](https://www.fmh.ch/siwf/siwf/weiterbildungsstaetten/anerkennung-arztpraxen.cfm) erfüllen.
Spécialistes en médecine interne générale et en pédiatrie qui remplissent les critères de reconnaissance de la [FMH](https://www.siwf.ch/fr/etablissements/reconnaissance-cabinets.cfm).
-----
Last updated: 19.03.2024